Гірничі, будівельні, дорожні та меліоративні машини
   
      Ukr.
Eng.
 
gbdmm
   
               
Пошук на сайті
ПОСИЛАННЯ
//vk.com/gbdmm
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Статті » Випуск 84

НОВИЙ МЕТОД АНАЛІЗУ ПЕРЕХІДНИХ ПРОЦЕСІВ ТА НЕЛІНІЙНИХ ХВИЛЕУТВОРЕНЬ У ПРОТЯЖНИХ ГІРНИЧИХ ТРАНСПОРТНИХ МАШИНАХ

Юрій Човнюк, Михайло Діктерук, Костянтин Почка / Yuriy Chovnyuk, Mykhaylo Dykteruk, Konstantin Pochka

НОВИЙ МЕТОД АНАЛІЗУ ПЕРЕХІДНИХ ПРОЦЕСІВ ТА НЕЛІНІЙНИХ ХВИЛЕУТВОРЕНЬ У ПРОТЯЖНИХ ГІРНИЧИХ ТРАНСПОРТНИХ МАШИНАХ / NEW METHOD OF THE ANALYSIS OF TRANSIENTS AND NONLINEAR WAVE FORMATIONS IN EXTENDED MOUNTAIN TRANSPORT CARS

ЗАВАНТАЖИТИ  / DOWNLOAD

АНОТАЦІЯ. У статті запропоновано новий метод аналізу перехідних процесів та нелінійних хвилеутворень у протяжних гірничих транспортних машинах. Моделлю обрано подовжньо-деформівний пружний стрижень, що зв’язаний з основою силами сухого, в’язкого та нелінійно-в’язкого тертя.

АННОТАЦИЯ. В статье предложен новый метод анализа переходных процессов и нелинейных волнообразований в протяжённых горных транспортных машинах. Моделью выбран продольно-деформируемый упругий стержень, который связан с основанием силами сухого, вязкого и нелинейно-вязкого трения.

ABSTRACT. Purpose. The purpose of work consists in justification of a method of the analysis of transients and nonlinear wave formations in extended mountain transport cars. Use of the numerical and analytical approach offered in ground research, together with a method of phase portraits (classical and highest orders) allows to establish the main kinematic characteristics of objects of research and types of oscillating motions and wave formations which arise at them during start-up/braking of mountain transport cars. Methodology/approach. Researches in this work are of analytical character. Findings. As model it is chosen it is longitudinal a deformable elastic core which is connected with the basis powers of dry, viscous and nonlinear and viscous friction. The method of phase portraits (classical and the highest orders) established the main features of movement of similar mechanical systems. Research limitations/implicеtions. Results of this work can be used further for specification and improvement of existing engineering methods of calculation and the analysis of transients and nonlinear wave formations at extended mountain transport cars as at stages of their design or designing, and in modes of real operation. Originality/value. The work has scientific and practical interest.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Заболотный Ю.В., Колосов Л.В., Раздольский А.Г. О движении упругого полубесконечного стержня, связанного с основанием силами трения // Стальные канаты. – 1970. – Вып. 7. – С. 323-326.
  2. Заболотный Ю.В., Раздольский А.Г. К анализу процесса трогания ленточного конвейера // Горная электромеханика и автоматика. – 1972. – Вып. 21. – С. 43-48.
  3. Раздольский А.Г. Распространение волны в упругом стержне ступенчатого сечения, лежащем на твёрдом основании // Динамика и прочность машин. – 1975. – Вып. 21. – С. 71-77.
  4. Червоненко А.Г., Раздольский А.Г., За-болотный Ю.В. Динамика протяжённых горных транспортных машин. – Киев: Наукова думка, 1983. – 192 с.
  5. Ерофеев В.И., Зинченко А.С., Кажаев В.И. Интенсивные продольно-крутильные волны в стержне // Проблемы машиностроения и надёжности машин. – 2011. – № 6. – С. 24-27.

REFERENCES

  1. Zabolotnyj Ju.V., Kolosov L.V., Razdol's-kij A.G., 1970. O dvizhenii uprugogo polubesko-nechnogo sterzhnja, svjazannogo s osnovaniem silami trenija [About movement of the elastic semi-infinite core connected with the basis by friction forces]. Stal'nye kanaty [Steel ropes],    no. 7. 323-326.
  2. Zabolotnyj Ju.V., Razdol'skij A.G., 1972. K analizu processa troganija lentochnogo konvejera [To the analysis of process of start-off of the tape conveyor]. Gornaja jelektromehanika i avtomatika [Mountain electromecanics and automatic equipment], No. 21. 43-48.
  3. Razdol'skij A.G., 1975. Rasprostranenie volny v uprugom sterzhne stupenchatogo sechenija, lezhashhem na tvjordom osnovanii [Wave distribution in the elastic core of the step section lying on the firm basis]. Dinamika i prochnost' mashin [Dynamics and durability of cars], no. 21. 71-77.
  4. Chervonenko A.G., Razdol'skij A.G., Za-bolotnyj Ju.V., 1983. Dinamika protjazhjonnyh gornyh transportnyh mashin [Dynamics of extended mountain transport cars]. Kyiv, Naukova dumka Publ., 192.
  5. Erofeev V.I., Zinchenko A.S., Kazhaev V.I., 2011. Intensivnye prodol'no-krutil'nye volny v sterzhne [Intensive longitudinally tortional waves in a core]. Problemy mashinostroenija i nadjozhnosti mashin [Problems of mechanical engineering and reliability of cars], No. 6. 24-27.
Категорія: Випуск 84 | Додав: Wormgear (05.03.2017)
Переглядів: 529 | Теги: нелінійність, метод, перехідний процес, аналіз, протяжність, хвилеутворення, гірнича машина | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]